Firenze - La Colonna di San Zanobi e Duomo

środa, 18 stycznia 2012

Bologna pełna wiedzy.

     Do południa miałem pracę w biurze. Przyszły osoby, które trzeba było obsłużyć. Poza tym otrzymałem ciekawe książki i film z Amazon'u, który jak słyszałem stał się drugą, w rankingu firm najlepiej prosperujących w USA, w zeszłym roku. Firma oczywiście działa także tutaj, dzięki internetowym połączeniom. Po południiu skorzystałem z biblioteki Wydziału Teologicznego w Bolonii. Miejsce pełne ciekawych książek a co najważniejsze czasopism fachowych, o które trudno w innych Instytutach. Struktura Uniwersytetu nie posiada obecnie teologii co jest paradoksem zważywszy, że to jeden z wydziałów założycielskich (wiodącą rolę odgrywały sudia prawnicze)  najstarszego na świecie Uniwersytetu. Bez komentarza. Podróż do domu odbyłem w mroźnej aurze z narastającą, wręcz nieprzeniknioną mgłą. Odczuwam satysfakcję z owocnego dnia.

2 komentarze:

  1. Ja to mam w głowie takiego dzięcioła, który każe mi wszystko sprawdzać. Poza tym - na chrzcie dali mi Tomasz na imię.

    No i po sprawdzeniu wyszło mi, że Uniwersytet Boloński nie jest najstarszy na świecie. Nie jest nawet najstarszy w kręgu cywilizacji łacińskiej (jest tylko za taki - w tym kręgu - często uznawany, bo pierwszy przyjął oficjalną nazwę "uniwersytet"; przed nim była szkoła medyczna o identycznej strukturze, założona w Salerno). No a teologia nie była wydziałem założycielskim Uniwersytetu Bolońskiego. Powstał z przekształcenia bolońskich szkół prawa rzymskiego.


    Pozdrawiam

    T.B.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeżeli dobrze się wczytać w opracowania to nazwa "najstarszy Uniwersytet" jako określenie tego w Bolonii wzięła się z organizacji kształcenia i stosunków pomiędzy profesorami a studentami oraz z używania oficjalnie nazwy Uniwersytet. Były szkoły starsze o podobnym poziomie np. w Kairze, Konstantynopolu czy Chinach ale tam relacje między studiującymi a profesorami były inne. W Salerno za to relacje były podobne ale nie użyto tej nazwy wcześniej niż w Bolonii. U podstaw Uniwersytetu Bolońskiego była renomowana szkoła prawnicza ale obok prawa rzymskiego było prawo kanoniczne i teologia a potem inne kierunki. Nie można pominąć faktu, że Bolonia to dawne tereny Państwa Kościelnego, choć uczelnie dbała o swoją autonomię wykładowcami byli również duchowni. W Paryżu dominowała teologia a w Bolonii prawo ale to nie znaczy, że teologii nie było od początków Uniwersytetu. Stąd wydaje się paradoksem niedopuszczenie do wykładów z teologii na Uniwersytecie i konieczność tworzenia Fakultetów zupełnie poza strukturami. Dziś jest też z tym różnie w różnych ośrodkach na świecie. W Bolonii dziś nie ma teologii na Uniwersytecie. Kościół we Wloszech zorganizował własne uczelnie od podstaw.
    Dziękuję za trud poszukiwań w tym temacie. Zdaję sobie sprawę, że termin 'najstarszy Uniwersytet'zależy od przyjętych kryteriów ale jest używany w odniesieniu do Uczelni z Bolonii i są ku temu podstawy.

    OdpowiedzUsuń