Firenze - La Colonna di San Zanobi e Duomo

poniedziałek, 16 stycznia 2012

Firenze - Cenacolo del Ghirlandaio 1480 r.

 
     Nareszcie ;) Piszę tak dlatego, bo ciagle coś stało na przeszkodzie w odwiedzeniu tego miejsca. W kościele p.w. Wszystkich Świętych byłem często, ale Cenacolo-Wieczernik od dawna "atakowałem" bez rezultatu. Dziś udało się wejść i przeżyć to miejsce osobiście. Jak zwykle, wewnątrz atmosfera specyficznie uroczysta. Trochę mi przeszkadzało jadowitożółte oświetlenie lampami sodowymi, ale to tylko szczegół, który przeskakując wchodzi się w zadziwiającą medytację ustanowienia Eucharystii opowiedzianej za każdym razem inaczej. Opowiadał mi dzisiaj obrazem-freskiem Domenico Ghirlandaio, żyjący zaledwie 45 lat. Autor Ostatniej Wieczerzy przy kościele o poprawnym pełnym tytule: San Salvatore al Ognissanti gdzie gospodarzami byli najpierw Umiliati czyli rodzaj Bractwa Pokornych a potem Franciszkanie. Tu i teraz miałem wrażenie, że Judasz coś powiedział na co większość Apostołów zwróciła uwagę. Poza tym niesamowite stopy. Oddane pieczołowicie i na swój sposób piękne. Ekstaza św.Jana Ewangelisty... całkiem możliwe, że miała miejsce. Uczta była nie tylko na fresku ale także w moim sercu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz